Základní škola Havířov na ul. K. Světlé byla založena v roce 1968. Škola, kterou v současné době navštěvuje 446 žáků, je pavilónového typu se světlými chodbami a velmi pěkným nádvořím, na kterém žáci tráví za příznivého počasí přestávky a které využívají rovněž k výuce a mimoškolní činnosti.
Prostory pro výuku jsou dostatečné. Kmenové třídy jsou doplněny odbornými učebnami F, CH, PŘ, HV, VV, třemi učebnami VT, dvěma učebnami cizích jazyků, dílnami a cvičnou kuchyňkou. K pohybovým aktivitám ve výuce i v rámci školních sportovních soutěží a akcí žáci využívají prostornou tělocvičnu, baletní sálek, víceúčelové hřiště s běžeckou dráhou a skokanským sektorem (vše s umělým povrchem) a travnatou plochou pro další sportovní vyžití.
Vyučující i žáci mají přístup na internet, k dispozici vyučujícím jsou rovněž kopírovací a laminovací stroje, scanner a všechny učebny jsou vybavené dataprojektorem a 21 interaktivními tabulemi. Učebny se využívají nejen pro výuku, ale i pro zájmovou činnost. Ve škole je k dispozici rovněž žákovská a učitelská knihovna. Materiální vybavení školy je na velmi dobré úrovni, pravidelně se obnovuje a doplňuje.
Ve škole jsou vybudovány bezbariérové vstupy do přízemí pavilonů a tělocvičny, ve spojovací chodbě jsou instalovány dvě šikmé schodišťové plošiny pro tělesně handicapované žáky.
Naše škola nabízí žákům zájmové kroužky a celou řadu pedagogy organizovaných školních i mimoškolních akcí, kterými obohacujeme volný čas dětí. Do povědomí široké veřejnosti již vstoupila profilace naší školy, a to výukou gymnastiky pro pohybově nadané dívky prováděnou formou zájmových kroužků. Tato pohybově taneční činnost je přístupná i pro chlapce. Dále se žáci i žákyně mohou zapojit do kroužků košíkové, stolního tenisu, florbalu, trénují u nás i Mažoretky KIRA.
Výuka anglického jazyka je organizována od 1. ročníku – v rámci ostatních předmětů, ve 2. roč. 1 hodinou, od 3. do 9. roč. – 3 hodiny týdně. Od 7. ročníku si žáci volí z dalších jazyků (německý, ruský jazyk).
Součástí práce naší školy je zapojení do projektů dotovaných státem, Evropskou unií, regionálními firmami. O naší úspěšnosti se můžete dočíst v záložce „Škola a projekty“.
Úspěšně spolupracujeme s mateřskými školami, pořádáme pro budoucí prvňáčky sportovní soutěže, projektové dny a umožňujeme jim setkání s našimi žáky a vyučujícími přímo v hodinách. Pro rodiče budoucích prvňáčků každoročně připravujeme Den otevřených dveří spojený s programem a prohlídkou školy.
Žáci školy mají zajištěné stravování ve školní jídelně s možností výběru až ze tří jídel (objednávání probíhá po internetu), mají dispozici buď čip nebo kartu ISIC, která má pak i mnohostranné další využití.
Školní družina má 4 oddělení s moderním vybavením.
1. Vzdělávání
- školní vzdělávací program Harmonie ducha i těla se zaměřením na pohybovou výchovu, informatiku, cizí jazyky ve všech ročnících
- podpora vytváření zdravého a příjemného klimatu ve škole
- podpora výuky cizích jazyků a informatiky zařazováním volitelných a nepovinných předmětů
- zařazování projektové výuky do vzdělávacího programu
- zapojení do krátkodobých i dlouhodobých soutěží, olympiád, podporování zájmové činnosti jednotlivců nebo skupin žáků (podpora sportovních, hudebních nebo jazykových talentů, žáků nadaných v matematických či přírodovědných oborech)
- získávání grantů pro zvyšování kvality ve vzdělávání
- prohlubování multikulturní výchovy při výuce
- výuka čtenářské a finanční gramotnosti, ochrana člověka za mimořádných událostí, dopravní výchova, obrana státu, zdravý způsob života, etická, mediální a sexuální výchova, problematika šikany, kyberšikana a obecné kriminality
- soustavná spolupráce s MŠ ve spádové oblasti
2. Škola a rodina
- efektivní komunikace mezi učiteli a žáky, vyučujícími a rodiči, vedením školy a pedagogickými pracovníky
- využití tradičních akcí školy (třídnické hodiny, třídní schůzky rodičů, školy v přírodě, lyžařské výcvikové kurzy, exkurze, výlety, projektové dny)
- nabídka volnočasových aktivit pro žáky v odpoledních hodinách
- aktivní práce Školního parlamentu
- organizace Dnů otevřených dveří, zvláště pro rodiče a děti z mateřských škol a širší občanskou veřejnost
- spolupráce s Pedagogicko-psychologickou poradnou, Speciálním pedagogickým centrem, s městskou a státní policií, odborem sociálněprávní ochrany dětí při MMH
- vhodná motivace zákonných zástupců, aby měli sami zájem pracovat v SRPŠ, Radě školy nebo při školních akcích
3. Vnější prostředí
- vybudování školy otevřené pro všechny - rodiče, zájmové organizace - podpora aktivit kroužků v odpoledních hodinách)
- otevření školy veřejnosti v oblasti sportovního vyžití ve sportovním areálu
- důslednou prezentací zlepšení informovanosti veřejnosti o veškerých aktivitách školy – public relations, a tím docílení pozitivního image školy, vlastní logo školy, propagační materiály o škole
- vydávání školního časopisu KAROLINKA
- informační tabule při třídních schůzkách
- pravidelná aktualizace internetových stránek školy
- vyhledávání dalších partnerů pro možnou spolupráci
- pokračování v dobré spolupráci se zřizovatelem školy
- zajišťování sponzorů školy
4. Materiálně - technické vybavení školy
- zvýšení kvality vybavení odborných učeben: VT1, VT2, VT3, CJ1, CJ2, VV, F, CH, PŘ, dílny, cvičná kuchyňka
- vybavení tříd stavitelným nábytkem
- moderní atletická dráha a skokanský sektor
- vybavení kabinetů učitelů a odborných učeben další PC technikou, propojení internetovou a intranetovou sítí
- vnější plášť školy je kompletně revitalizovaný – výměna všech oken, zateplení obvodových zdí, nové fasády a barevné řešení jednotlivých pavilonů i s logem školy
- rekonstrukce chodníků v okolí školy
- nový nábytek, opravy dveří a podlahová krytina ve školní jídelně
- zlepšení celkového prostředí školy v případě schválení nadačních projektů
- zlepšení přírodního okolí školy – vykácení poškozených a zdraví ohrožujících dřevin a vysazení nových
5. Oblast personalistiky
- podpora a vytváření podmínek pro celoživotní vzdělávání učitelů (dlouhodobé, rozšiřující a specializační studium, hlavně studium cizích jazyků, ale i krátkodobé monotematické akce)
- komunikace se všemi zaměstnanci školy, nejen při řešení problémů
- správná motivace pedagogického sboru při formování vztahu pedagoga ke škole
- týmové řešení problémů v rámci dobře fungujících předmětových komisí, celého pedagogického sboru a vytváření pozitivního klimatu školy
- udržení maximální aprobovanosti všech vyučujících
- vytvoření optimálních podmínek pro práci pedagogů
- vyhledávání silných a slabých stránek vzdělávacího procesu na základě vlastní autoevaluace, odhalování možných rizik a nacházení nových příležitostí pro rozvoj školy
Naším společným cílem je nastavit takový styl práce, který otevírá žákům prostor k individuálnímu způsobu osvojování učiva, což je motivuje a aktivuje. Musíme využívat všech schopností dětí, především jejich přirozené zvídavosti a touhy po samostatnosti. Vytvářet podmínky pro to, aby žák chodil do školy rád a se zájmem. Přesvědčit ho o tom, aby chápal učitele jako zkušenějšího člověka, u kterého hledají pomoc, aby se sám zajímal o učitele a společnou práci. Chceme u žáků rozvíjet kompetence, které jsou nezbytné pro život v 21. století a vybavit je schopnostmi umět se učit, umět řešit problémy, být komunikativní, Vytvořit si základní mravní a estetické postoje své osobnosti, na základě vlastního hodnotového žebříčku si vytvořit jasné názory a postoje.
Naše děti nejsou méně chytré než ty v předchozích generacích. Musíme jenom nacházet nové cesty, jak je přesvědčit o tom, že se vzdělávají pro sebe a svou budoucnost.
Život má ten smysl, který mu dáme. (Seneca - římský filozof -4 - 65 př. n. l.)
„Vzdělání je to, co nám zůstane, když zapomeneme všechno, co jsme se naučili ve škole.“ (Karel Čapek - český spisovatel 1890 – 1938)
„Učitel ti může otevřít dveře, ale vstoupit do nich musíš ty sám.“ (neznámý autor)
Havířov, 1. září 2021
Mgr. Jiří Kotaška